China’s Tencent disciplined for Xi Jinping-related typo


  • TECH
  • Monday, 25 Jul 2016

Betting on auto: Tencent's Future Mobility venture has been going on a hiring spree, nabbing high-profile recruits from such firms as Tesla Motors Inc, BMW AG, Google's Alphabet and Mercedes-Benz.

BEIJING: China’s communist authorities have moved supervision of Tencent Web, one of the country’s biggest online media portals, to the capital after it published a one-character typo related to President Xi Jinping, Hong Kong media reports said. 

In an article about a keynote speech given by Xi during the 95th anniversary celebration of the ruling Communist Party, which took place on July 1, someone at Tencent mistyped a character in the phrase “Xi Jinping delivered an important speech”, Hong Kong’s Ming Pao newspaper said. 

A character in the word “deliver” was swapped for a similar-sounding one that changed the meaning to “violently flip out”, it claimed, citing a screenshot of the report. 

The slip-up prompted China’s Central Publicity Department to launch an investigation into Tencent Web over what it deemed a “significantly negative incident”, the paper said. 

The probe concluded that the online portal must now be overseen by the stricter Beijing Cyberspace Administration Office, rather than the equivalent body in the southern city of Shenzhen, where Tencent is headquartered, the South China Morning Post (SCMP) newspaper said. 

The portal’s editor-in-chief, Wang Yongzhi, did not confirm reports of his dismissal to the SCMP

The Communist Party tolerates no opposition to its rule and newspapers, websites, and broadcast media are strictly controlled. An army of censors patrols social media and many Western news websites are blocked. 

The country has imposed ever-tighter restrictions on freedom of speech since Xi became president in 2013. 

Reports about the Tencent typo were censored on the mainland internet. 

This was not the first media gaffe linked to Xi. 

In March, the official Xinhua news agency also made a one-character typo about the president, referring to him as China’s “last leader” instead of “top leader”. 

Last year, four journalists at China News Service were suspended from their jobs over an article that, due to two mistaken characters, referred to Xi Jinping’s “resignation”, rather than a speech he’d given. — AFP

Article type: metered
User Type: anonymous web
User Status:
Campaign ID: 1
Cxense type: free
User access status: 3
   

Next In Tech News

SpaceX wins U.S. contract for spacecraft to send astronauts to moon: Washington Post
'Simple Photoshop': how a Pakistani counterfeiter may have aided Russian trolls
Facebook oversight board extends timeline to decide on Trump ban
GM, LG Energy Solution to build 2nd U.S. battery plant in Tennessee
Digital divide hampers Stockholm vaccinations as elderly struggle to book
Russia's Yandex to launch e-grocery delivery in Paris then London
Stellantis supplier seeks court order to compel chip supply for Jeep plant
How the Kremlin provides a safe harbour for ransomware
Antitrust regulator SAMR is now the sheriff of China’s Big Tech after Alibaba fine, analysts say
Tesla, ex-engineer settle lawsuit over Autopilot source code

Stories You'll Enjoy


Vouchers